Sidor

lördag 19 maj 2012

Eld

Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Antal sidor: 633
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgiven: 2012
Serie: Engelsfors-trilogin 2
Originalspråk: Svenska

Liten spoilervarning för er som inte läst Cirkeln (Om ni inte har läst Cirkeln så borde ni verkligen göra det).

Handling:
De utvalda ska börja andra året på gymnasiet. Men skolåret blir allt annat än vanligt. Hela Engelsfors håller på att förändras. Både själva platsen och befolkningen. Allting vänds ut och in. Deras vänner och personer de litat på sviker dem. Levande möter döda, och de som ska hjälpa De utvalda blir istället deras fiender.
De enda de kan lita på, är varandra.

Omdöme:
Vad finns det att säga om den? Jag satt och läste som en idiot i flera timmar, med några små avbrott lite då och då. Man är verkligen helt inne i boken, som om man faktiskt är där (Så blir det nästan med alla böcker jag läser, men med Eld var det speciellt). Jag älskar verkligen karaktärerna (Särskilt gillar jag Minoo, Linnéa och Vanessa. Jag gillade verkligen Rebecka också men ni som har läst Cirkeln vet ju hur det gick för henne).
Och så älskar (Nu blev det mycket älskar och parenteser här) jag verkligen språket! Det är väldigt mycket svordomar i boken, men det är inget man bryr sig om när man läser den. Det var väl antagligen språket som gjorde att jag kom in i boken så lätt... Och blev så rörd, och så glad, och så ledsen, och allt annat. Av vissa meningar fick jag rysningar, och igår kväll skrek jag till lite också (Det hade egentligen inte så mycket med boken att göra.)

Så sitt inte här och klicka runt på min fantastiska blogg! Skaffa boken och läs (Om du inte läser överhuvudtaget för att du tycker det är tråkigt och slöseri med tid borde du skaffa hjälp eller åtminstone hitta en annan blogg att kolla runt på) Och om ni inte har läst Cirkeln så borde ni göra det först, sen Eld. Sen väntar ni otåligt på att sista delen kommer ut, och när den gör det så läser ni den också!

1 kommentar:

  1. Sv; Håller med dig! Det är för mycket saker som är uppdelat, det är ska bara tjejer göra och det här ska bara killar göra.
    Tycker absolut att du ska läsa den! :)

    SvaraRadera

Hejsan! Kul att du vill kommentera!
Men acceptera att kommentarer jag inte tycker är nödvändiga att ha kommer att tas bort.