Sidor

torsdag 17 maj 2012

Skämmerskans dotter

(Jag hade inget för mig, så jag bestämde mig för att skriva en recension på en bok jag läste för rätt längesen, men som jag fortfarande är fäst vid.)

Författare: Lene Kaaberbøl
Antal sidor: 211
Översättare: Karin Nyman
Förlag: Rabén & Sjögren
Serie: Skämmerskans dotter 1

Handling: Dina Tonerre är elva år och till synes vanlig, men hon är långt ifrån vanlig. Hon har ärvt sin mors gåva, och är en skämmerska. En person som ingen vill ha något med att göra. En skämmerska kan se allt en person skäms över, och få personen att skämmas över det igen. Dina ser det inte som en gåva, utan mer som en förbannelse hon aldrig velat ha.

Dinas mor blir kallas till Dunarks borg för att få en man att erkänna mordet på sin familj, och det är dags för Dina att lära sig använda sin gåva på riktigt.

Omdöme: Jag gillar verkligen den här serien, och blev väldigt ledsen när den tog slut. Jag gillade verkligen karaktärerna i den, likaså handlingen och sättet författaren skriver på.
Troligtvis kommer jag recensera de andra delarna också, men inte idag...

1 kommentar:

Hejsan! Kul att du vill kommentera!
Men acceptera att kommentarer jag inte tycker är nödvändiga att ha kommer att tas bort.