Sidor

tisdag 15 maj 2012

Graceling (De utvalda: Tankeläsaren)


(Jag gör det här till en recension för både den engelska och den svenska versionen)

Författare: Kristin Cashore
Antal sidor: 479 & 400 (Fråga mig inte om hur det gick till)
Förlag: Semic & Orion publishing group
Översättare: Carina Jansson
Utgiven: 2011 & 2009
Serie: De utvalda & Graceling

Handling:
Katsa är en så kallad särling. En person med olikfärgade ögon, och en gåva. Alla särlingar lämnas till landets kung, i Katsas fall Randa. Men Katsas gåva är långt ifrån trevlig, hon har nämligen Dödandets gåva. Hon var bara ett barn då hon först dödade någon, en släkting på besök. En annan kung hade säkert dödat en sådan särling, men inte Randa. Han utnyttjar istället gåvan, och skickar ut henne för att tortera de som går emot hans vilja.
Men en dag får Katsa nog, och går emot hans vilja. Hon lämnar kungadömet, i sällskap med en annan särling, Po.
Men allt är inte som det verkar, varken med Po, eller med de sju kungadömena...

Omdöme:
Gud vad jag älskar den! Det var verkligen kul att läsa den på engelska. Jag tycker den översatta versionen är bättre, men det kan ju också bero på att jag är bättre på svenska än på engelska. Ändå förstod jag det mesta av den engelska, det var enstaka ord jag behövde översätta (lite mer än enstaka kanske, beroende på hur man tänker).
Men om jag ska bedöma den efter handling, karaktärer och sånt där nu då, och sluta snacka om min engelska, så kan jag bara säga att jag älskar den! Jag fastnade direkt på första sidan, och började nästan direkt gilla karaktärerna.
Så nu återstår bara frågan, kommer jag läsa de andra delarna?
Svar: Dålig fråga... ;)

4 kommentarer:

  1. Den boken är lika bra som The Hunger Games och Harry Potter, alltså världsbäst!

    Svar: Hehe, det är svårt att låta bli ;-)

    SvaraRadera
  2. Den ligger på min läsalista, och verkar sjukt bra, precis som du säger!

    SvaraRadera
  3. Å jag älskar bara den boken! Vet du hur man hittar dom andra delarna? Om man inte lånar på bibblan eller så menar jag (eller har dom inte kommit på svenska än?) I alla fall bor i en liten stad där allting tar 100 år så, men om du vet skriv det gärna ^.^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Andra delen har i alla fall kommit ut på Adlibris för 97 kronor tror jag det var :)

      Radera

Hejsan! Kul att du vill kommentera!
Men acceptera att kommentarer jag inte tycker är nödvändiga att ha kommer att tas bort.